Jeg er en optimistisk gør-det-selv sejler, og mine bådprojekter bærer præg af at være en blanding af research, “det muliges kunst” og at jeg asfalterer mens jeg kører. Det her er en byggeguide til dig, der har modet, men måske ikke helt evnerne – endnu.
Med fare for at lægge mig ud med landets bådebyggere og alverdens “jeg-har-altså-sejlet-hele-mit-liv-mænd” (og kvinder) vil jeg her fortælle om, hvordan jeg har grebet projektet an. Jeg kan godt afsløre, at jeg har bygget min hardtop anderledes, end de fleste professionelle ville gøre. Men inden jeg får hele “mole-universitetet” på nakken, så vil jeg vove at påstå, at min hardtop nok skal holde et godt stykke tid. Der findes mere end én løsning, og jeg har gjort det, der var muligt for mig.
Lav først et skelet af lister
Beklæd skellet med krydsfiner
Beklæd krydsfiner med glasfiber
Vil du også bygge en hardtop? Overvej dette!
- Hvilke håndværksmæssige evner har du i forvejen?
- Hvilke faciliteter har du adgang til?
Det der er nemmest for en bådebygger, er ikke nødvendigvis det, der er nemmest eller praktisk muligt for dig. Min hardtop er en sandwichkonstruktion med krydsfiner i midten og 2-3 lags glasfiber på hver side. Jeg har valgt at arbejde med epoxy frem for polyester på grund af temperaturen udendørs i det tidlige forår. Jeg har adgang til et værksted, men ikke et opvarmet et af slagsen. Polyester kan arbejde ved 15 grader og epoxy ved 5 grader (afhængig af mærket).
Jeg har tid til at lave hardtoppen i foråret, og derfor valgte jeg at arbejde med epoxy. Desuden foretrækker jeg epoxy, frem for polyester ved indendørs arbejde på grund af lugtgener og giftstoffer. Jeg har valgt en vævet biaksial glasfibermåtte, da den er stærkere end eksempelvis hugget måtte. Desuden synes jeg, at de er lettere at arbejde med, end hugget måtte, hvor jeg af uransagelige årsager altid ender med halvdelen af måtten på mine handsker, skosåler og i mit hår.
Fremgangsmåde
- Byg en konstruktion af pap for at se den rummelige konstruktion.
- Byg et skelet af lister af fyrtræ på båden.
- Beklæd skeletet med birkekrydsfiner.
- Flyt til værkstedet: Rund alle kanter med sandpapir.
- Spartel alle samlinger med epoxy og beklædt dem med glasfiber.
- Beklæd oversiden med glasfiber og spartlet ujævnheder. Fjern skelettet og tjek den til båden for finjustering af formen.
- Tilbage til værkstedet: Monter lister ved indgangen og spartel kanten. Beklæd undersiden med glasfiber og skær ud til vinduer.
- Spartel, slib, ppartel og slip igen og igen, til sidst maler du
- Bor huller til skruerne lidt for store, fyld dem med epoxy, bor huller i rigtig størrelse
- Fug og skru vinduer i
- Fastmonter hardtoppen på din båd
Prioriteter i designet
Jeg har forsøgt at lave en hardtop, der var nogenlunde i tråd med bådens linjer og knap så firkantet. Når det så er sagt, så vinder funktionaliteten altid over skønheden i alt, hvad jeg laver på min båd. Det nytter jo ikke noget at lave noget, der er pænt, hvis der ikke virker. Jeg har derfor designet min hardtop ud fra følgende prioriteter:
- Den skal være fri af bommen og storsejlsskødet.
- Den skal være lav nok til, at jeg let kan se hen over den stående i cockpittet.
- Jeg skal kunne sidde oprejst under den og se ud.
- Jeg skal let kunne bevæge mig mellem cockpittet og dækket. Det er derfor, den er vinklet indad ved “indgangen”, desuden stabiliserer det konstruktionen.
Hvad koster det
Det her projekt ender med at koste mig 8.000-9.000 kr, hvor den dyreste udskrivning helt sikkert er epoxyen. Det havde været billigere at lave i polyester. Men så havde det ikke kunnet lade sig gøre på denne årstid. Epoxy fås i forskellige varianter, men den type som man kan arbejde med under lave temperaturer, er ikke den billigste. Jeg har købt listerne til skelettet billigt i Jem og Fix, da de alligevel skal kasseres efterfølgende. En ting er kroner og øre, men hvis du ønsker at bygge din egen hardtop, så kræver det først og fremmest en masse tid.
Hvorfor overhovedet bygge en hardtop
Jeg sejler primært nordpå, ofte uden for sæsonen og ofte solo. Det hårdeste for mig er kulden – det er der, jeg kommer til kort. Jeg ved, hvor meget læ en hardtop giver (også væsentligt mere end en sprayhood). Jeg ønskede derfor at bygge en hardtop med en klap af kalechestof, så jeg kan sidde halvt ind halvt ude, med varme på nede i båden og autopilot slået til. Varme, hvile og samtidig muligheden for at holde udkig. Desuden er en hård og permanent konstruktion en god støtte, når man bevæger sig fra cockpittet til dækket, og det skal man jo en gang imellem.