Vinteren er for alvor kommet til Danmark og i Holbæk Marina ligger der et tyndt lag is på vandet og lukker os inde i havnen. Hvis vi ville, kunne vi nok godt komme ud dog. Faktum er dog, at det er umådelig koldt, og at dieselfyret er tørstigt disse dage.
Vandlinjen er isfri
Isen er ikke farlig for skroget, fordi vandlinjen er isfri. Dette sker ofte helt af sig selv, da vinden får båden til at vippe frem og tilbage en smule. Desuden har jeg varme på, da jeg bor ombord. Hvis det bliver meget koldt, kan man også sikre vandcirkulation omkring båden ved forskellige apparater, der pumper bundvand eller bobler op omkring skroget. Dette bliver dog nok ikke nødvendigt, da der loves plusgrader om en ugestid.
Vinterforberedelser
På grund af kulden har jeg lavet en række vinteropdateringer for at få vinterbådlivet til at være nogenlunde behageligt. Nu kan jeg udmærket holde varmen. Jeg har siden min første vinter i båden haft et luftbåret dieselfyr, men først i år har jeg fået ført varmen helt ud i stævnskahytten. Det gør en virkelig stor forskel på lysten til at sove i kahytten. Dieselfyret er nu indstillet til 20 grader, når jeg er ombord og 10 grader om natten, og mens jeg er på arbejde. Det fungerer rigtig fint. Desuden har jeg givet mig selv et elektrisk varmetæppe, som jeg har lagt under lagenet i køjen. Nu er sengen varm at krybe i om aftenen og natten igennem.
I salonen har jeg isoleret dørken med skumplader, lagt bobleplast over skylightet og anskaffet en affugter. Desuden har jeg netop bestilt en rulle amarflex, som jeg håber at kunne isolere ruffet med, på trods af, at det langt fra er den rette årstid til dette.
Jeg har også udstyret båden med julelys – dette varmer dog ikke andet end sindet.